Nočné videnie Photonis pilotné okuliare DEP 4. generácia
EOM Photonis DEP Intens je najnovšoím vlajkovým produktom spoločnosti spĺňajúci požiadavky pre štvrtú generáciu prístrojov nočného videnia. DEP Photonis zdôrazňuje vylepšené hodnoty FOM, ktoré majú dosahovať minimálne 1800. Intens sa vyznačuje vysokými hodnotami rozlíšenia minimálne 64 lp/mm, pomeru signálu a šumu - S/N ratio – minimálne 28 nezávisle od typu použitého fosforu, ktorý je voliteľne P22 alebo P43, vysokými hodnotami násobenia zvyškového svetla – gainu minimálne 47 120 násobnou, pričom gain sa môže pohybovať až do hodnoty 62 830x a fantastickou kvalitou obrazu, ako aj skvelou citlivosťou fotokatódy, ktorej hodnota podlieha utajeniu. Životnosť meniča dosahuje 10 000+ hodín, pričom po 10 000 pracovných hodinách pracuje prakticky bez zmeny pôvodných parametrov. Prístroj bude spoľahlivo slúžiť po mnoho rokov i za tých najťažších podmienok. Prístroj má dosah mnoho sto metrov a je uspôsobený k použitiu bez prisvecovania IR iluminátorom. K limitom prístroja sa pravdepodobne bežný užívateľ ani len nepriblíži. Prístroj poskytuje kľudný obraz s vysokým rozlíšením bez zjavných defektov. EOM dokáže pracovať pri nízkych hladinách zbytkového osvetlenia, pri ktorých i tie najlepšie EOM 2+ generácie už vyžadujú prisvietenie IR svetlom. Intens je novou vlajkovou loďou spoločnosti DEP-Photonis, ktorá stanovila nové štandardy pri posudzovaní kvalít EOM. Väčšina otázok zákazníkov smeruje k dosahu prístroja nočného videnia. Ten je samozrejme premenlivý, závisiac nielen od svetelných podmienok, ale aj meteorologických vrátane vetra, prostredia a kontrastu medzi záujmovými objektmi a prostredím. Na základe testov prevedených skúsenými testermi z prostredia špeciálnych útvarov US SOCOM bol potvrdený vyšší dosah EOM Intens oproti konkurencii o minimálne 40% vo všetkých parametroch – detekčnej, rozpoznávacej i identifikačnej vzdialenosti – ide o tzv. DRI index. Vyšší dosah o 40% je minimálna hodnota navýšenej vzdialenosti, ktorá rastie so zhoršujúcimi sa hodnotami zvyškového svetla. V prípade minimálnych úrovní osvetlenia – úroveň 6, t.j. menej ako 100 µlx – je dosah Intens dvojnásobný oproti konkurenčným meničom. Spektrálna citlivosť meničov Intens je rovnako excelentná. Intens dokáže zosilňovať zvyškové svetlo samozrejme vo viditeľnom spektre, silne amplifikuje svetlo infračervenom spektre vyžiarené vo vlnových dĺžkach do 1000 nm, ale aj nad 1000 nm a dokonca aj v UV spektre od 300 nm. To umožňuje nasadenie Intens v akomkoľvek prostredí, od morského, cez vysokohorské až po púšte či pralesy. Vynikajúce hodnoty Intens sa v praxi prejavujú veľkým dosahom, kvalitným zobrazením pri minimálnej úrovni zvyškového svetla okolia, čistým obrazom s nízkou úrovňou zrnenia. Intens za rovnakých podmienok zobrazí viac detailov na väčšiu vzdialenosť ako konkurenčné prístroje nočného videnia. Intens umožňuje operácie označované ako 24/7, teda 24 hodín denne a 7 dní v týždni. Tejto schopnosti vďačí sériovo dodávanej funkcii každého meniča Intens nazývanej AutoGating - AG, ktorá je štandardnou výbavou u XR5 AG a za príplatok je k dispozícii i u XD4. Vďaka elektronickej funkcii je EOM schopný pracovať za tak vysokých hodnôt okolitého svetla bez poškodenia, ktoré by iný menič zlikvidovali behom niekoľkých desiatok minút. Hovoríme nielen o prechodných obdobiach deň/noc ako sú svitanie či súmrak, ale aj o dynamicky sa meniacich podmienkach napríklad v mestskom prostredí s vysokými hodnotami elektrického svetla. S mnohými silnými bodovými zdrojmi AG umožňuje vidieť objekty a ich detaily, ktoré sú inak schované v tieni. Navyše tieto meniče majú výrazne redukované HALO efekty. Bežná hodnota HALO sa u kvalitných meničov pohybuje od 1 mm po 1,25 mm, u tých horších nad 1,3 mm. Intens má dramaticky redukovaný priemer HALO efektu maximálne 0,7 mm, čo výrazne zjasňuje a spriehľadňuje obraz so svetelným zdrojmi. K prednostiam Intens radíme aj odolnosť voči mechanickým rázom zhodnú s XR5. Intens spätné rázy do hodnoty +/- 500 g po dobu 2 ms s odchýlkou +/- 0,2 ms pôsobiacich súčasne v dvoch na seba kolmých rovinách. Všetky tieto vlastnosti radia Intens medzi svetovú špičku. Vynikajúce hodnoty Intens sa v praxi prejavujú veľkým dosahom, kvalitným zobrazením pri minimálnej úrovni zostatkového svetla okolia, čistým obrazom s nízkou úrovňou zrnenia. Prístroj poskytuje kľudný obraz bez zjavných defektov. Kvality meniča oceňovali v priebehu testovania nielen príslušníci špeciálnych armádnych i policajných jednotiek, ale aj piloti strojov s pevnou i rotujúcou nosnou plochou. Predovšetkým v kritických režimoch, ako dopĺňanie paliva za letu oceňovali piloti prínos lepších zobrazovacích kvalít EOM Intens. DEP-Photonis udáva zhodu parametrov Intens s normami platnými pre 4. generáciu elektro-optických meničov. Všetky výrobné procesy spoločnosti DEP-Photonis sú certifikované ISO 9001. Tento koncern, ktorý vznikol zlúčením 2 popredných výrobcov na európskom kontinente, holandského DEPu a francúzskeho Photonis-u, patrí k výrobcom tých najlepších EOM nočného videnia na svete. Testy súčasne potvrdili zhodu s vojenskými normami v oblasti pôsobenia spätných rázov, vlhkosti, vibrácií ako aj dĺžky životnosti.
LVL-ANVIS-6 je binokulárny prístroj špeciálne konštruovaný primárne pre pilotov vrtuľníkov alebo lietadiel s pevným krídlom. Ide o prvý prístroj tejto kategórie, ktorý splnením podmienok protokolu TSO-C164 bol následne certifikovaný podľa FAA (Federal Aviation Administration ) pre použitie v civilnom letectve. Existuje aj verzia určená pre pozemný personál prípadne pozemné bojové jednotky. Využitie v civilnom letectve je rozsiahle. Existuje množstvo naliehavých misií, ktoré civilní piloti musia plniť bez ohľadu na svetelné podmienky. Spomeňme aspoň leteckú záchrannú službu, vyhľadávacie nezvestných osôb, hasenie požiarov, prepravu havarijných tímov na miesto určenia, preprava zásob, evakuácia osôb pri povodniach, z ropných plošín a podobne. Tieto operácie bez použitia pilotných okuliarov NV predstavujú pre letecký personál vysoké riziko. Ich použitím vzrastá bezpečnosť nočných leteckých okuliarov geometrickým radom. LVL-ANVIS-6 je plne pasívny noktovízny pozorovací prístroj využívajúci zostatkové osvetlenie vo viditeľnom, prípadne i v infračervenom spektre umožňujúci pilotáž v noci v režimoch letu v blízkosti zeme. LVL-ANVIS-6 zosilňuje zostatkové svetlo až niekoľko desaťtisíckrát, čím umožňuje pilotovi orientáciu, pilotáž v blízkosti zeme, prípadne vedenie bojovej činnosti. LVL-ANVIS-6 pozostáva z niekoľkých konštrukčných celkov. Najväčším je binokulár obsahujúci dva identické monokulárne prístroje. Každý z nich je konštruovaný pre elektro-optický menič (EOM) zabezpečujúci zosilnenie zostatkového svetla. Ďalej je vybavený dvomi šošovkovými sústavami vpredu a vzadu. Zadná zabezpečuje dioptrickú korekciu refrakčnej chyby oka operátora, kým predná sústava je určená na ostrenie na rôzne vzdialenosti. Oba monokuláre sú prepojené spojovacím prvkom a o celý systém obsahuje sústavu elektrických a mechanických konektorov na prepojenie s ostatnými konštrukčnými dielmi. Sústava šošoviek patrí k tomu najlepšiemu na súčasnom trhu. Sprostredkuváva jasný, neskreslený, kontrastný obraz bez distorzie, čím umožňuje plné využitie možností vstavaných EOM. Letecké varianty majú nanesené dielektrické coatingy redukujúce prestup svetla určitých vlnových dĺžok dovnútra prístrojov na EOM. Táto redukcia je nutná, aby nedochádzalo k oslepovaniu prístrojov nočného videnia osvetlením a palubnými doskami vrtuľníkov a lietadiel. Predovšetkým ide o tzv. minus blue filtre class A, ktorá blokuje vlnove dĺžky do 625 nm a minus Blue class B, ktorý blokuje vlnové dĺžky spektra pod 665 nm. Zorné pole všetkých variant dosahuje u jednotlivých monokulárov 40°, dioptrická korekcia umožňuje eliminovať refrakčnú chybu oka pilota od -5 po +2 dioptrie (D). Okuliare – ako každý prístroj v tejto kategórii majú zväčšenie 1x, teda generujú reálny obraz, ktorý vidíme i normálnym zrakom. Fokusácia (zaostrenie) je možná od 28 cm po nekonečno. Hmotnosť celého zariadenia dosahuje iba 570 gramov vrátane battery packu, čo umožňuje dlhodobé využívanie bez nadmernej únavy pilota i jeho krčnej chrbtice, rovnako redukuje riziko poranenia krčnej chrbtice pri havárii. Toto riziko riziko je možné ďalej znížiť použitím priloženého protizávažia. Pilotné okuliare umožňujú veľký rozsah nastavenia a prispôsobenia prístroja anatomicko-fyziologickým pomerom hlavy pilota. Nastavenie interpupilárnej (medzizrenicovej) vzdialenosti je možné v rozsahu od 52 po 72 mm. Predo-zadný posun je možný v rozsahu 27 mm, vertikálny na dráhe 16 mm, nastavenie sklonu je možné v intervale 10°. Okuliare umožňujú i prevádzanie agresívnych leteckých manévrov, nakoľko k ich poškodeniu dochádza až pri prekročení násobkov tiaže pri hodnotách 10 až 15 g. Optický výkon okuliarov i EOM umožňujú operácie pri podmienkach zamračenej oblohy až plného splnu. Okuliare sú vybavené funkciami chrániacimi ho pred ožiarením z bodových svetelných zdrojov, ktoré by mohli spôsobiť jeho poškodenie (Automatic Brightness Control a Bright Source (Light) Protection). ABC - Automatic Brightness Control je kontrolný mechanizmus redukujúci napätie na MCP a BSP - a Bright Source (Light) Protection na fotokatóde. Výsledkom je stabilný obraz v rámci nastavených parametrov i pri rýchlo meniacich sa svetelných podmienkach - ABC a ochrana pri nadmernom osvetlení pred poškodením alebo i zničením, ako i predĺženie životnosti - BSP. Okuliare dokážu pracovať v teplotnom rozmedzí od -32°C po +52°C. Montáž umožňuje spomínané nastavenie v predozadnom i vertikálnom smere, ako aj nastavenie sklonu pre optimálne nastavenie optickej sústavy oko pilota – pilotné okuliare. Montáž má dve hlavné polohy – pracovnú, keď pilotné okuliare smerijú objektívmi dopredu a okuláre má pilot pred očami a pohotovostnú, keď okuliare smerujú nahor. V tejto polohe sa prístroj automaticky vypne, pri sklopení do pracovnej polohy sa automaticky zapnú. Spodná časť montáže obsahuje výstražnú červenú LED kontrolku, ktorá sa aktivuje pri poklese napätia pod hodnotu 2,1V. Po jej rozsvietení kapacita batérií postačuje na približne 30 minút nepretržitej činnosti. LED dióda indikuje potrebu okamžitej výmeny batérii alebo zmenu vetvy v battery packu. Montáž sa prepojí pomocou konektora s adekvátnym protikusom umiestneným na vodiči vychádzajúcom z battery packu. Battery pack je batériový priestor obsahujúci dva kompartmenty, každý pre dve 1,5V AA batérie. Battery pack vytvára protizávažie na zadnej časti pilotnej prilby, čo spolu s pribaleným protizávažím minimalizuje riziko poranenia krčnej chrbtice pre haváriách. Battery pack má hlavný spínač s polohami ON-OFF-ON, čo umožňuje prepínanie medzi jednotlivými kompartmentmi pri vyčerpaní kapacity batérií.
Parametre:
Zorné pole: 40°
Zväčšenie: x1
Rozlíšenie: >1.0 cycles/mRad
Dioptrická korekcia: +2 to -6 D
Nastavovanie interpupilárnej vzdialenosti: od 51 to 72mm
Nastavovanie vertikálnej/predo-zadnej vzdialenosti: 25mm/27mm/27mm
Nastavovanie sklonu: 10° minimum
Fokusácia: od 28cm po nekonečno
Flip-Up/Flip-Down: Button Release
Poškodenie pri preťažení: 10 až 15g
Požadované napájanie: 2.7-3.0 V
Batéria (50 mA, max) životnosť/typ: 40 hodín/2x AA alkaline
Hmotnosť binokuláru / montáže: 524 gramov/147 gramov
Rozsah operačných teplôt: -32°C to + 52°C