Nočné videnie Photonis DEP - pilotné okuliare
Upozornenie:  Toto nie je v žiadnom prípade prístroj vybavený elektrooptickým meničom  (EOM) DEP 0 ani DEP HPa napokon ani DEP DST. DEP Delta AG je vysoko  nadpriemerne kvalitný EOM so zárukou a násobkom parametrov definovaných  pri DEP 0 a často aj DEP HP či DEP DST. Navyše je sériovo vybavený  funkciou AutoGatingu.
"ONYX" EOM je jedným z  vrcholom produkcie spoločnosti DEP-Photonis. Výberový kus s vynikajúcimi  hodnotami FOM je vybavených tienidlom potiahnutým bielym fosforom.  Výsledkom je neobyčajne kontrastný, kvalitný a čistý obraz. Najväčším  prínosom je čiernobiely obraz, ktorý je pre ľudské oko ďaleko  prijatelnejší ako obvyklé zelenočierne zobrazenie a lepšie vnímanie  hĺbky. Onyx je vhodný pre dlhotrvajúce operácie ako aj pre ľudí, ktorým  obvyklý zelený fosfor spôsobuje rýchlu únavu, vyčerpanosť a bolesti  hlavy.
S  uvedením EOM Photonis DEP Intens ONYX 4G, ktorý  je najnovším vlajkovým  produktom spoločnosti spĺňajúci požiadavky pre štvrtú generáciu  prístrojov nočného videnia došlo k vylepšeniu i medzi produktmi určených  výlučne pre komerčnú sféru. Pre rok 2019 Photonis uviedol najnovšiu  vlajkovú loď, teda najkvalitnejší a najvýkonnejší EOM spomedzi meničov  určených výlučne pre civilný sektor nazývaný Delta ONYX AG. DEP Photonis zdôrazňuje vylepšené hodnoty FOM, ktoré majú dosahovať minimálne 1500. Intens sa vyznačuje vysokými hodnotami rozlíšenia minimálne 57 lp/mm, pomeru signálu a šumu - S/N ratio – minimálne 24 pri použití bieleho fosforu P45, vysokými hodnotami násobenia zvyškového svetla – gainu v rozmedzí  minimálne 25 120 x, pričom gain sa môže pohybovať až do hodnoty až 37 680x  a fantastickou kvalitou obrazu, ako aj skvelou citlivosťou fotokatódy,  ktorej hodnota podlieha utajeniu. Životnosť meniča typicky dosahuje 10 000+ hodín,  pričom po 10 000 pracovných hodinách pracuje prakticky bez zmeny  pôvodných parametrov. Prístroj bude spoľahlivo slúžiť po mnoho rokov i  za tých najťažších podmienok. Prístroj vybavený taýmto meničom má dosah  mnoho sto metrov a je uspôsobený k použitiu bez prisvecovania IR  iluminátorom. K limitom prístroja sa pravdepodobne bežný užívateľ ani  len nepriblíži. Menič poskytuje kľudný obraz s vysokým rozlíšením bez  zjavných defektov. EOM dokáže pracovať pri nízkych hladinách zvyškového  osvetlenia, pri ktorých i tie najlepšie EOM 2+. generácie už vyžadujú  prisvietenie IR svetlom. DEP Photonis Delta AG je novou vlajkovou loďou  medzi komerčnými meničmi nielen spoločnosti DEP-Photonis, ktorá  stanovila nové štandardy pri posudzovaní kvalít EOM. Spektrálna citlivosť  meničov Delta AG je podobne ako pri meničoch Intens je rovnako  excelentná. I Delta AG dokáže zosilňovať zvyškové svetlo samozrejme vo  viditeľnom spektre, silne amplifikuje svetlo infračervenom spektre  vyžiarené vo vlnových dĺžkach do 1000 nm, ale aj nad 1000 nm a dokonca aj v UV spektre od 340 nm.  To umožňuje nasadenie Delty AG v akomkoľvek prostredí, od morského, cez  vysokohorské až po púšte či pralesy. Vynikajúce hodnoty Delta AG sa v  praxi prejavujú veľkým dosahom, kvalitným zobrazením pri minimálnej  úrovni zvyškového svetla okolia, čistým obrazom s nízkou úrovňou  zrnenia. Delta AG umožňuje operácie označované ako 24/7, teda 24 hodín  denne a 7 dní v týždni. Tejto schopnosti vďačí sériovo dodávanej funkcii  každého meniča Delta AG nazývanej AutoGating - AG,  ktorá je štandardnou výbavou u XR5 AG a za príplatok je k dispozícii i u  XD4. Vďaka elektronickej funkcii je EOM schopný pracovať za tak  vysokých hodnôt okolitého svetla bez poškodenia, ktoré by iný menič  zlikvidovali behom niekoľkých desiatok minút. Hovoríme nielen o  prechodných obdobiach deň/noc ako sú svitanie či súmrak, ale aj o  dynamicky sa meniacich podmienkach napríklad v mestskom prostredí s  vysokými hodnotami elektrického svetla. S mnohými silnými bodovými  zdrojmi AG umožňuje vidieť objekty a ich detaily, ktoré sú inak schované  v tieni. Navyše tieto meniče majú výrazne redukované HALO efekty. Bežná  hodnota HALO sa u kvalitných meničov pohybuje od 1 mm po 1,25 mm, u  tých horších nad 1,3 mm. Delta AG má redukovaný priemer HALO efektu maximálne 0,95 mm,  čo výrazne zjasňuje a spriehľadňuje obraz so svetelným zdrojmi. K  prednostiam Intens radíme aj odolnosť voči mechanickým rázom zhodnú s  XR5. Delta AG spätné rázy do hodnoty +/- 500 g po dobu 2 ms s odchýlkou +/- 0,2 ms  pôsobiacich súčasne v dvoch na seba kolmých rovinách. Všetky tieto  vlastnosti radia Intens medzi svetovú špičku. Vynikajúce hodnoty Intens  sa v praxi prejavujú veľkým dosahom, kvalitným zobrazením pri minimálnej  úrovni zostatkového svetla okolia, čistým obrazom s nízkou úrovňou  zrnenia. Všetky výrobné procesy spoločnosti DEP-Photonis sú  certifikované ISO 9001. Tento koncern, ktorý vznikol zlúčením 2  popredných výrobcov na európskom kontinente, holandského DEPu a  francúzskeho Photonis-u, patrí k výrobcom tých najlepších EOM nočného  videnia na svete. Testy súčasne potvrdili zhodu s vojenskými normami v  oblasti pôsobenia spätných rázov, vlhkosti, vibrácií ako aj dĺžky  životnosti.
LVL-ANVIS-9   je binokulárny prístroj špeciálne konštruovaný primárne pre pilotov   vrtuľníkov alebo lietadiel s pevným krídlom. Existuje aj verzia určená   pre pozemný personál prípadne pozemné bojové jednotky. Využitie v   civilnom letectve je rozsiahle. Existuje množstvo naliehavých misií,   ktoré civilní piloti musia plniť bez ohľadu na svetelné podmienky.   Spomeňme aspoň leteckú záchrannú službu, vyhľadávacie nezvestných osôb,   hasenie požiarov, prepravu havarijných tímov na miesto určenia,  preprava  zásob, evakuácia osôb pri povodniach, z ropných plošín a  podobne. Tieto  operácie bez použitia pilotných okuliarov NV predstavujú  pre letecký  personál vysoké riziko. Ich použitím vzrastá bezpečnosť  nočných  leteckých okuliarov geometrickým radom. LVL-ANVIS-9  je plne  pasívny  noktovízny pozorovací prístroj využívajúci zostatkové  osvetlenie vo  viditeľnom, prípadne i v infračervenom spektre umožňujúci  pilotáž v noci  v režimoch letu v blízkosti zeme. LVL-ANVIS-9 zosilňuje  zostatkové  svetlo až niekoľko desaťtisíckrát, čím umožňuje pilotovi  orientáciu,  pilotáž v blízkosti zeme, prípadne vedenie bojovej  činnosti.  LVL-ANVIS-9  pozostáva z niekoľkých konštrukčných celkov.  Najväčším je  binokulár obsahujúci dva identické monokulárne prístroje.  Každý z nich  je konštruovaný pre elektro-optický menič (EOM)  zabezpečujúci zosilnenie  zostatkového svetla. Ďalej je vybavený dvomi  šošovkovými sústavami  vpredu a vzadu. Zadná zabezpečuje dioptrickú  korekciu refrakčnej chyby  oka operátora, kým predná sústava je určená  na ostrenie na rôzne  vzdialenosti. Oba monokuláre sú prepojené  spojovacím prvkom a o celý  systém obsahuje sústavu elektrických a  mechanických konektorov na  prepojenie s ostatnými konštrukčnými dielmi.  Sústava šošoviek patrí k  tomu najlepšiemu na súčasnom trhu.  Sprostredkuváva jasný, neskreslený,  kontrastný obraz bez distorzie, čím  umožňuje plné využitie možností  vstavaných EOM.  Letecké varianty majú  nanesené dielektrické coatingy  redukujúce prestup svetla určitých  vlnových dĺžok dovnútra prístrojov na  EOM. Táto redukcia je nutná, aby  nedochádzalo k oslepovaniu prístrojov  nočného videnia osvetlením a  palubnými doskami vrtuľníkov a lietadiel.  Predovšetkým ide o tzv. minus  blue filtre class A, ktorá blokuje vlnove  dĺžky do 625 nm a minus Blue  class B, ktorý blokuje vlnové dĺžky spektra  pod 665 nm. Existuje aj  verzia class C, ktorá filtruje ešte viac  vlnových dĺžok (leaky green),  takže je možné použite i v lietadlách s  HUD displejom, bez rizika  oslepenia pilota. Zorné pole všetkých variant  dosahuje u jednotlivých  monokulárov 40°, dioptrická korekcia umožňuje  eliminovať refrakčnú  chybu oka pilota od -6 po +2 dioptrie (D). Okuliare  – ako každý  prístroj v tejto kategórii majú zväčšenie 1x, teda generujú  reálny  obraz, ktorý vidíme i normálnym zrakom. Fokusácia (zaostrenie)  je možná  od 41 cm po nekonečno. Hmotnosť samotného binokuláru dosahuje  iba 550  gramov vrátane battery packu, čo umožňuje dlhodobé využívanie  bez  nadmernej únavy pilota i jeho krčnej chrbtice, rovnako redukuje  riziko  poranenia krčnej chrbtice pri havárii. Toto riziko je možné ďalej   znížiť použitím protizávažia. Hmotnosť montáže dosahuje hmotnosť 330   gramov pri verzii pre vrtuľníky a 250 gramov pre lietadlá s pevným   krídlom. Pilotné okuliare umožňujú veľký rozsah nastavenia a   prispôsobenia prístroja anatomicko-fyziologickým pomerom hlavy pilota.   Nastavenie interpupilárnej (medzizrenicovej) vzdialenosti je možné v   rozsahu od 51 po 72 mm. Predo-zadný posun je možný v rozsahu 27 mm,   vertikálny na dráhe 25 mm, nastavenie sklonu je možné v intervale 10°.   Okuliare umožňujú i prevádzanie agresívnych leteckých manévrov, nakoľko k   ich poškodeniu dochádza až pri prekročení násobkov tiaže pri hodnotách   11 až 15 g. Optický výkon okuliarov - šošovková sústava F 1,23 - i EOM   umožňujú operácie pri podmienkach zamračenej oblohy až plného splnu.   Okuliare sú vybavené  funkciami chrániacimi ho pred ožiarením z bodových   svetelných zdrojov, ktoré by mohli spôsobiť jeho poškodenie (Automatic   Brightness Control a Bright Source (Light) Protection). ABC -  Automatic  Brightness Control je kontrolný mechanizmus redukujúci  napätie na MCP a  BSP - a Bright Source (Light) Protection na  fotokatóde. Výsledkom je  stabilný obraz v rámci nastavených parametrov i  pri rýchlo meniacich sa  svetelných podmienkach -ABC a ochrana pri  nadmernom osvetlení pred  poškodením alebo i zničením, ako i predĺženie  životnosti - BSP. Okuliare  dokážu pracovať v teplotnom rozmedzí od  -32°C po +52°C. Montáž umožňuje  spomínané nastavenie v predozadnom i  vertikálnom smere, ako aj  nastavenie sklonu pre optimálne nastavenie  optickej sústavy oko pilota –  pilotné okuliare. Montáž má dve hlavné  polohy – pracovnú, keď pilotné  okuliare smerujú objektívmi dopredu a  okuláre má pilot pred očami a  pohotovostnú, keď okuliare smerujú nahor.  V tejto polohe sa prístroj  automaticky vypne, pri sklopení do  pracovnej polohy sa automaticky  zapnú. Spodná časť montáže obsahuje  výstražnú červenú LED kontrolku,  ktorá sa aktivuje pri poklese napätia  pod hodnotu 2,1V. Po jej  rozsvietení kapacita batérií postačuje na  približne 30 minút  nepretržitej činnosti. LED dióda indikuje potrebu  okamžitej výmeny  batérii alebo zmenu vetvy v battery packu.  
Montáž sa prepojí  pomocou konektora s adekvátnym protikusom umiestneným  na vodiči  vychádzajúcom z battery packu. Battery pack pre vrtuľníky je  batériový  priestor obsahujúci dva kompartmenty, každý pre dve 1,5V AA  batérie.  Battery pack vytvára protizávažie na zadnej časti pilotnej  prilby, čo  spolu s pribaleným protizávažím minimalizuje riziko  poranenia krčnej  chrbtice pre haváriách. Battery pack má hlavný spínač s  polohami  ON-OFF-ON, čo umožňuje prepínanie medzi jednotlivými  kompartmentmi pri  vyčerpaní kapacity batérií. Pre lietadlá s pevným  krídlom je battery  pack umiestnený v prednej časti spolu s montážou,  obsahuje 2 batérie.  Model je v službe v 34 krajinách v počte viac ako  13 000 kusov. Existuje  vo viac ako 40 verziách.
Parametre:
 
Zorné pole: 40°
Zväčšenie: x1
Rozlíšenie:  >1.0 cycles/mRad
Dioptrická korekcia: +2 to -6 D
Nastavovanie interpupilárnej vzdialenosti: od 51 to 72mm
Nastavovanie vertikálnej/predo-zadnej vzdialenosti: 25mm/27mm/27mm
Nastavovanie sklonu: 10° minimum
Fokusácia: od 28cm po nekonečno
Flip-Up/Flip-Down: Button Release
Poškodenie pri preťažení: 10 až 15g
Požadované napájanie: 2.7-3.0 V
Batéria (50 mA, max) životnosť/typ: 40 hodín/2x AA alkaline
Hmotnosť binokuláru / montáže: 524 gramov/147 gramov
Rozsah operačných teplôt: -32°C to + 52°C