Nočné videnie - pilotné okuliare 2+ generácie
EOM XR5 AG sa vyznačuje vysokými hodnotami rozlíšenia minimálne 64 lp/mm, pomeru signálu a šumu - S/N ratio – minimálne 23/25, vysokými hodnotami násobenia zbytkového svetla – minimálne 30 000 násobnou a fantastickou kvalitou obrazu, ako aj skvelou citlivosťou fotokatódy od 700 µA/lum. Životnosť meniča dosahuje 15 000+ hodín, pričom po 15 000 pracovných hodinách pracuje prakticky bez zmeny pôvodných parametrov s hodnotou SNR prinajhoršom 11. Prístroj bude spoľahlivo slúžiť po mnoho rokov i za tých najťažších podmienok. Prístroj má dosah mnoho sto metrov a je uspôsobený k použitiu bez prisvecovania IR iluminátorom. K limitom prístroja sa pravdepodobne bežný užívateľ ani len nepriblíži.
Prístroj poskytuje kľudný obraz s vysokým rozlíšením bez zjavných defektov. EOM dokáže pracovať pri nízkych hladinách zbytkového osvetlenia, pri ktorých i tie najlepšie EOM 2+ generácie už vyžadujú prisvietenie IR svetlom. XR5 AG je vlajkovou loďou spoločnosti DEP-Photnis, ktorá stanovila nové merítka pri posudzovaní kvalít EOM. Vynikajúce hodnoty XR5 sa v praxi prejavujú veľkým dosahom, kvalitným zobrazením pri minimálnej úrovni zbytkového svetla okolia, čistým obrazom s nízkou úrovňou zrnenia. XR5 AG za rovnakých podmienok zobrazí viac detailov na väčšiu vzdialenosť ako konkurenčné prístroje nočného videnia.
XR5 AG umožňuje operácie označované ako 24/7, teda 24 hodín denne a 7 dní v týždni. Tejto schopnosti vďačí funkcii nazývanej AutoGating - AG, ktorá je štandardnou výbavou u XR5 AG a za príplatok je k dispozícii i u XD4.
Vďaka elektronickej funkcii je EOM schopný pracovať za tak vysokých hodnôt okolitého svetla bez poškodenia, ktoré by iný menič zlikvidovali behom niekoľkých desiatok minút. Hovoríme nielen o prechodných obdobiach deň/noc ako sú svitanie či súmrak, ale aj o dynamicky sa meniacich podmienkach napríklad v mestskom prostredí s vysokými hodnotami elektrického svetla. S mnohými silnými bodovými zdrojmi AG umožňuje vidieť objekty a ich detaily, ktoré sú inak schované v tieni. Navyše tieto meniče majú výrazne redukované HALO efekty. K prednostiam XR5 radíme aj odolnosť voči mechanickým rázom do hodnoty +/- 500 g po dobu 2 ms s odchýlkou +/- 0,2 ms. Všetky tieto vlastnosti radia XR5 medzi svetovú špičku. Vynikajúce hodnoty XR5 AG sa v praxi prejavujú veľkým dosahom, kvalitným zobrazením pri minimálnej úrovni zostatkového svetla okolia, čistým obrazom s nízkou úrovňou zrnenia. Prístroj poskytuje kľudný obraz bez zjavných defektov. Elektro-optický menič XR5 je hlavným a vlastne jediným želaným koncovým produktom z paradoxne širokej palety výrobkov spoločnosti DEP-Photonis. Tento koncern, ktorý vznikol zlúčením 2 popredných výrobcov na európskom kontinente, holandského DEPu a francúzskeho Photonis-u, patrí k výrobcom tých najlepších EOM nočného videnia na svete.
EOM je vybavený funkciami chrániacimi ho pred ožiarením z bodových svetelných zdrojov, ktoré by mohli spôsobiť jeho poškodenie (Automatic Brightness Control a Bright Source (Light) Protection). Použitý menič v tomto prístroji je špičkou medzi EOM 2+ generácie s multialkalickou vrstvou.
LVL-ANVIS-9 je binokulárny prístroj špeciálne konštruovaný primárne pre pilotov vrtuľníkov alebo lietadiel s pevným krídlom. Existuje aj verzia určená pre pozemný personál prípadne pozemné bojové jednotky. Využitie v civilnom letectve je rozsiahle. Existuje množstvo naliehavých misií, ktoré civilní piloti musia plniť bez ohľadu na svetelné podmienky. Spomeňme aspoň leteckú záchrannú službu, vyhľadávacie nezvestných osôb, hasenie požiarov, prepravu havarijných tímov na miesto určenia, preprava zásob, evakuácia osôb pri povodniach, z ropných plošín a podobne. Tieto operácie bez použitia pilotných okuliarov NV predstavujú pre letecký personál vysoké riziko. Ich použitím vzrastá bezpečnosť nočných leteckých okuliarov geometrickým radom. LVL-ANVIS-9 je plne pasívny noktovízny pozorovací prístroj využívajúci zostatkové osvetlenie vo viditeľnom, prípadne i v infračervenom spektre umožňujúci pilotáž v noci v režimoch letu v blízkosti zeme. LVL-ANVIS-9 zosilňuje zostatkové svetlo až niekoľko desaťtisíckrát, čím umožňuje pilotovi orientáciu, pilotáž v blízkosti zeme, prípadne vedenie bojovej činnosti. LVL-ANVIS-9 pozostáva z niekoľkých konštrukčných celkov. Najväčším je binokulár obsahujúci dva identické monokulárne prístroje. Každý z nich je konštruovaný pre elektro-optický menič (EOM) zabezpečujúci zosilnenie zostatkového svetla. Ďalej je vybavený dvomi šošovkovými sústavami vpredu a vzadu. Zadná zabezpečuje dioptrickú korekciu refrakčnej chyby oka operátora, kým predná sústava je určená na ostrenie na rôzne vzdialenosti. Oba monokuláre sú prepojené spojovacím prvkom a o celý systém obsahuje sústavu elektrických a mechanických konektorov na prepojenie s ostatnými konštrukčnými dielmi. Sústava šošoviek patrí k tomu najlepšiemu na súčasnom trhu. Sprostredkuváva jasný, neskreslený, kontrastný obraz bez distorzie, čím umožňuje plné využitie možností vstavaných EOM. Letecké varianty majú nanesené dielektrické coatingy redukujúce prestup svetla určitých vlnových dĺžok dovnútra prístrojov na EOM. Táto redukcia je nutná, aby nedochádzalo k oslepovaniu prístrojov nočného videnia osvetlením a palubnými doskami vrtuľníkov a lietadiel. Predovšetkým ide o tzv. minus blue filtre class A, ktorá blokuje vlnove dĺžky do 625 nm a minus Blue class B, ktorý blokuje vlnové dĺžky spektra pod 665 nm. Existuje aj verzia class C, ktorá filtruje ešte viac vlnových dĺžok (leaky green), takže je možné použite i v lietadlách s HUD displejom, bez rizika oslepenia pilota. Zorné pole všetkých variant dosahuje u jednotlivých monokulárov 40°, dioptrická korekcia umožňuje eliminovať refrakčnú chybu oka pilota od -6 po +2 dioptrie (D). Okuliare – ako každý prístroj v tejto kategórii majú zväčšenie 1x, teda generujú reálny obraz, ktorý vidíme i normálnym zrakom. Fokusácia (zaostrenie) je možná od 41 cm po nekonečno. Hmotnosť samotného binokuláru dosahuje iba 550 gramov vrátane battery packu, čo umožňuje dlhodobé využívanie bez nadmernej únavy pilota i jeho krčnej chrbtice, rovnako redukuje riziko poranenia krčnej chrbtice pri havárii. Toto riziko je možné ďalej znížiť použitím protizávažia. Hmotnosť montáže dosahuje hmotnosť 330 gramov pri verzii pre vrtuľníky a 250 gramov pre lietadlá s pevným krídlom. Pilotné okuliare umožňujú veľký rozsah nastavenia a prispôsobenia prístroja anatomicko-fyziologickým pomerom hlavy pilota. Nastavenie interpupilárnej (medzizrenicovej) vzdialenosti je možné v rozsahu od 51 po 72 mm. Predo-zadný posun je možný v rozsahu 27 mm, vertikálny na dráhe 25 mm, nastavenie sklonu je možné v intervale 10°. Okuliare umožňujú i prevádzanie agresívnych leteckých manévrov, nakoľko k ich poškodeniu dochádza až pri prekročení násobkov tiaže pri hodnotách 11 až 15 g. Optický výkon okuliarov - šošovková sústava F 1,23 - i EOM umožňujú operácie pri podmienkach zamračenej oblohy až plného splnu. Okuliare sú vybavené funkciami chrániacimi ho pred ožiarením z bodových svetelných zdrojov, ktoré by mohli spôsobiť jeho poškodenie (Automatic Brightness Control a Bright Source (Light) Protection). ABC - Automatic Brightness Control je kontrolný mechanizmus redukujúci napätie na MCP a BSP - a Bright Source (Light) Protection na fotokatóde. Výsledkom je stabilný obraz v rámci nastavených parametrov i pri rýchlo meniacich sa svetelných podmienkach -ABC a ochrana pri nadmernom osvetlení pred poškodením alebo i zničením, ako i predĺženie životnosti - BSP. Okuliare dokážu pracovať v teplotnom rozmedzí od -32°C po +52°C. Montáž umožňuje spomínané nastavenie v predozadnom i vertikálnom smere, ako aj nastavenie sklonu pre optimálne nastavenie optickej sústavy oko pilota – pilotné okuliare. Montáž má dve hlavné polohy – pracovnú, keď pilotné okuliare smerujú objektívmi dopredu a okuláre má pilot pred očami a pohotovostnú, keď okuliare smerujú nahor. V tejto polohe sa prístroj automaticky vypne, pri sklopení do pracovnej polohy sa automaticky zapnú. Spodná časť montáže obsahuje výstražnú červenú LED kontrolku, ktorá sa aktivuje pri poklese napätia pod hodnotu 2,1V. Po jej rozsvietení kapacita batérií postačuje na približne 30 minút nepretržitej činnosti. LED dióda indikuje potrebu okamžitej výmeny batérii alebo zmenu vetvy v battery packu.
Montáž sa prepojí pomocou konektora s adekvátnym protikusom umiestneným na vodiči vychádzajúcom z battery packu. Battery pack pre vrtuľníky je batériový priestor obsahujúci dva kompartmenty, každý pre dve 1,5V AA batérie. Battery pack vytvára protizávažie na zadnej časti pilotnej prilby, čo spolu s pribaleným protizávažím minimalizuje riziko poranenia krčnej chrbtice pre haváriách. Battery pack má hlavný spínač s polohami ON-OFF-ON, čo umožňuje prepínanie medzi jednotlivými kompartmentmi pri vyčerpaní kapacity batérií. Pre lietadlá s pevným krídlom je battery pack umiestnený v prednej časti spolu s montážou, obsahuje 2 batérie. Model je v službe v 34 krajinách v počte viac ako 13 000 kusov. Existuje vo viac ako 40 verziách.
Parametre:
Zorné pole: 40°
Zväčšenie: x1
Rozlíšenie: >1.3 cycles/mRad
Dioptrická korekcia: +2 to -6 D
Nastavovanie interpupilárnej vzdialenosti: od 51 to 72mm
Vertical/Fore/Aft Adjustment: 25mm/27mm/27mm
Nastavovanie sklonu: 10° minimum
Collimation: 1° convergence/divergence 1/3° divergence
Fokusácia: od 41 cm po nekonečno
Flip-Up/Flip-Down: Button Release
Automatické oddelenie montáže pri preťažení: 11 až 15g
Požadované napájanie: 2.7-3.0 V
Batéria (50 mA, max) životnosť/typ: 50 hodín/ 16 hodín
Hmotnosť Binokuláru/Montáže: 550 gramov/330 (250) gramov
Rozsah operačných teplôt: -32°C to + 52°C